Jaki wpływ na nasze włosy i skórę głowy ma niedobór witamin? Zanim zaczęłam być bardziej świadoma, tego jak witaminy i mikroelementy mają wpływ na nasze włosy, zauważyłam, że gdy odstawiałam picie kawy, moje włosy odżywały.  

Dopiero, gdy dogłębnie zaczęłam się interesować wpływem tego, co spożywamy na nasze zdrowie, dowiedziałam się, że kawa utrudnia wchłanianie witaminy A, co może skutkować przesuszeniem i wypadaniem włosów.  

Poniżej znajduje się pięć witamin i trzy mikroelementy, które są bardzo ważne dla wzrostu włosów, a ich niedobór może skutkować utratą włosów czy nawet łysieniem. 

Witamina A  

Wszystkie komórki potrzebują witaminy A do wzrostu. Dotyczy to włosów, najszybciej rosnącej tkanki w ludzkim ciele. Witamina A pomaga również gruczołom skóry w wytwarzaniu tłustej substancji zwanej sebum. Sebum nawilża skórę głowy i pomaga zachować zdrowe włosy. Diety z niedoborem witaminy A mogą prowadzić do wielu problemów, w tym, jak już wspomniałam, wypadania włosów. Chociaż dostarczanie wystarczającej ilości witaminy A jest ważne, zbyt duża jej ilość może być niebezpieczna. Badania pokazują, że przedawkowanie witaminy A może również przyczynić się do wypadania włosów. Bataty, marchew, dynia, szpinak i jarmuż są bogate w beta-karoten, który przekształca się w witaminę A.  

Witaminę A można również znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, jajka i jogurt. Szczególnie dobrym źródłem jest olej z wątroby dorsza. Suplementy witaminy A można również znaleźć w Internecie. 

Witaminy z grupy B 

Jedną z najbardziej znanych witamin na porost włosów jest witamina B zwana biotyną. Badania łączą niedobór biotyny z wypadaniem włosów u ludzi. Chociaż biotyna jest stosowana jako alternatywna metoda leczenia wypadania włosów, najlepsze wyniki osiągają osoby z niedoborem. Jednak niedobór jest bardzo rzadki, ponieważ występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych. Zobacz tutaj moje doświadczenia z suplementacji dużych dawek biotyny.  

Inne witaminy z grupy B pomagają tworzyć czerwone krwinki, które przenoszą tlen i składniki odżywcze do skóry głowy i mieszków włosowych. Te procesy są ważne spożywczych, w tym pieczywa pełnoziarnistego, migdałów, mięsa, ryb, owoców morza, drożdży i ciemnych liściastych warzyw. Ponadto pokarmy pochodzenia zwierzęcego są jedynym dobrym źródłem witaminy B12. Jeśli więc stosujesz dietę wegetariańską lub wegańską, rozważ suplementację. 

Witamina C  

Wolne rodniki mogą blokować wzrost włosów i powodować ich przedwczesne starzenie się. Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który pomaga chronić przed stresem oksydacyjnym wywołanym przez wolne rodniki. Ponadto organizm potrzebuje witaminy C, aby wytworzyć białko zwane kolagenem – ważną częścią struktury włosów. Witamina C pomaga również organizmowi wchłaniać żelazo, minerał niezbędny do wzrostu włosów. Truskawki, papryka, guawa i owoce cytrusowe są dobrym źródłem witaminy C. 

witaminy i biotyna na włosy

Witamina D  

Niski poziom witaminy D wiąże się z łysieniem. Badania pokazują również, że witamina D może pomóc w tworzeniu nowych mieszków włosowych – małych porów w skórze głowy, w których mogą rosnąć nowe włosy. Uważa się, że witamina D odgrywa rolę w produkcji włosów, ale większość badań koncentruje się na receptorach witaminy D. Faktyczna rola witaminy D we wzroście włosów nie jest znana. Większość ludzi nie ma wystarczającej ilości witaminy D i nadal dobrym pomysłem może być zwiększenie jej spożycia. Twoje ciało wytwarza witaminę D poprzez bezpośredni kontakt z promieniami słonecznymi. Dobre źródła witaminy D w diecie obejmują tłuste ryby, olej z wątroby dorsza, niektóre grzyby i wzbogaconą żywność.  

Witamina E 

Podobnie jak witamina C, witamina E jest przeciwutleniaczem, który może zapobiegać stresowi oksydacyjnemu. W jednym badaniu osoby z wypadaniem włosów doświadczyły 34,5% wzrostu włosów po suplementacji witaminą E przez 8 miesięcy. Grupa placebo miała tylko 0,1% wzrost. Dobrym źródłem witaminy E są: nasiona słonecznika, migdały, szpinak i awokado.  

Żelazo  

Żelazo pomaga krwinkom czerwonym przenosić tlen do komórek. To sprawia, że ​​jest ważnym minerałem dla wielu funkcji organizmu, w tym dla wzrostu włosów. Niedobór żelaza, który powoduje anemię, jest główną przyczyną wypadania włosów. Jest to szczególnie częste u kobiet. Pokarmy bogate w żelazo to małże, ostrygi, jajka, czerwone mięso, szpinak i soczewica.  

jakie witaminy na włosy

Cynk  

Wypadanie włosów jest częstym objawem niedoboru cynku. Cynk odgrywa ważną rolę we wzroście i naprawie tkanki włosa. Pomaga również w prawidłowym funkcjonowaniu gruczołów łojowych wokół mieszków włosowych. Badania pokazują, że suplementy cynku zmniejszają wypadanie włosów spowodowane niedoborem cynku. Istnieją jednak doniesienia, że ​​suplementacja zbyt dużą dawką może również przyczynić się do wypadania włosów. Z tego powodu cynk powinien być pozyskiwany z żywności, a nie z suplementów. Pokarmy bogate w cynk to ostrygi, wołowina, szpinak, kiełki pszenicy, pestki dyni i soczewica.  

Zobacz więcej metamorfoz tutaj, napisz do mnie na czacie jeśli masz pytania dotyczące problemów z włosami lub wyślij do mnie wiadomość tutaj. Polub także nasz fanpage, by być na bieżąco. 


Anna Mart

Od okresu dorastania zaczęłam mieć problemy z wypadającymi włosami. Używałam wszystkiego co się dało, by moje włosy odrosły i były w takim stanie i o takiej gęstości, jak gdy byłam nastolatką. Większość rzeczy zawiodła, a te które zadziałały, działały albo krótko, albo dawały efekty uboczne. Jednocześnie pamiętałam, że jeszcze w latach ‘80 ludzie mieli bardzo gęste, bujne włosy. Można to z powodzeniem dostrzec na wielu teledyskach z tamtych lat. Dzisiaj jednak ludzie mają bardzo cienkie, przerzedzone włosy, a problem wypadających włosów u kobiet i mężczyzn również stał się prawdziwą plagą. Odkryłam, że odpowiedzialność za to ponoszą w głównej mierze toksyny, które kumulują się w naszych mieszkach włosowych.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *